Coaching van docenten

Coaching, werkbegeleiding, begeleiding beoordelen

Beginnende docenten hebben soms wat meer tijd nodig om het klassenmanagement goed in de vingers te krijgen; de ervaren docent wil feedback op zijn manier van lesgeven; de leidinggevende heeft twijfel over de professionaliteit van sommige docent. Wat de insteek ook is: wij doen er alles aan om samen de kwaliteit van (nieuwe) docenten te verbeteren.

Docenten lopen vast

Soms loopt het bij een docent niet lekker. Dit kan zover gaan dat het voor de docent, de leerlingen als het management echt een probleem begint te worden:

  • 'Ik ben zoveel tijd kwijt aan het voorbereiden dat ik te moe ben om de lessen goed te kunnen geven'. Ik zie op tegen het lesgeven aan bepaalde klassen.'
  • ‘Moet ik dit werk nog wel blijven doen? Ik kan 's nachts niet goed meer slapen'.
  • 'Kan deze docent het werk nog wel aan? Er is elke keer iets, veel ziek, afspraken niet nakomen, negatieve evaluaties.'
  • ‘Hoe kan het dat bij deze docent er zoveel leerlingen uit de klas gezet worden? Hoe kan het dat er zoveel klachten zijn over deze docent?’

De juiste docenten binnenboord houden

Voor het management is het nu interessant om te kijken of de kwaliteit van sommige docenten kan worden verbeterd met als doel om de juiste docenten toch binnenboord te houden. Docenten die met goede adviezen en begeleiding stappen kunnen zetten en het plezier in hun werk weer gaan terugvinden. Naast externe expertise is het belangrijk om ook te kijken naar het betere benutten van de aanwezige expertise binnen uw school.

Dienstverlening

De dienstverlening bestaat uit de volgende stappen: kennismaking met de opdrachtgever en betrokken docent, afspraken over het traject, de wijze van terugkoppeling en het te verwachten resultaat. Vervolgens gaan wij gezamenlijk aan de slag. Wij kijken in lessen, bespreken de bevindingen direct na met de docent en we spreken af aan welk onderdeel de docent gaat werken en hoe hij/zij dit doet. Vervolgens komen wij weer in de les om te observeren, enzovoort. Dit proces herhaalt zich maximaal 5 keer. Tussen de afspraken zitten 2 weken.

Resultaat

Vaak zie je dat de docent inderdaad de weg omhoog heeft gevonden: taken worden beter opgepakt, de bijdrage van de docent in het onderwijs valt weer binnen de wenselijke norm en het plezier in het lesgeven komt terug.

In een aantal gevallen zal de docent zelf, samen met de directie moeten concluderen dat de taken niet voldoende kunnen worden uitgevoerd en dat er geen zicht is op verbetering. Meestal wordt dan een vervolgtraject gestart.

Vervolgtraject

Arbeidsmediaton met een vaststellingsovereenkomst is vaak het vervolg. Als wij het hierboven beschreven traject hebben begeleid, is uiteraard niet dezelfde persoon de mediator. In andere situaties kan de IJsselgroep worden ingehuurd als arbeidsmediator. Er wordt altijd samengewerkt met een collega mediator om zorgvuldigheid volgens de wet te borgen.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over coaching van docenten? Neem dan contact op met Albert Oving: Mobiel: 06 51 37 23 16, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Albert Oving

Senior adviseur VO
06 51 37 23 16
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© 2017 IJsselgroep Voortgezet Onderwijs
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau